donderdag 7 mei 2009

Interview: Mars Gremmen en Jeroen Steehouwer over Strips uit Gelderland!

Door onze Belgische vrienden van STRIPELMAGAZINE
"Er zitten wel wat vieze seksstripjes in en wat horrorverhaaltjes die kinderen waarschijnlijk wel heel leuk vinden maar officieel mogen ze dat niet zien."



Een uitstekende voedingsbodem voor tekentalent blijkt de Nederlandse provincie Gelderland te zijn. Het bewijs wordt geleverd door het album 'Strips uit Gelderland', waarin een selectie van 18 Gelderse stripmakers hun beste kunnen aan de wereld toont. Initiatiefnemers van dit enthousiaste project zijn Gelderse striptekenaars Jeroen Steehouwer en Mars Gremmen die we op de Arnhemse stripbeurs - waar het album werd gepresenteerd - een dictafoon voor hun neus en mond plaatsten en honderduit over de rijke geschiedenis en grote hedendaagse vertegenwoordigheid aan Gelders talent lieten praten. Resultaat? Een hilarisch interview dat om de haverklap werd onderbroken door hun Gelderse collega's en er voor zal zorgen dat striptalent massaal zal emigreren naar de Nederlandse provincie.


Door Kurt Morissens/Foto's Jim Bella

Hoe kwam jullie op het idee om zo'n verzamelalbum als 'Strips uit Gelderland' samen te stellen?
Mars Gremmen: Precies een jaar geleden zaten wij hier ergens in een café en toen hadden wij het idee dat het best wel eens leuk zou zijn om een boek uit te geven met het beste werk van Gelderse striptekenaars...
Jeroen Steehouwer: (onderbreekt) Nee, zo is het niet gebeurd.
Mars: (lacht) Ow...

Hoe is het dan wel gebeurd, Jeroen?
Jeroen: Het idee van het bewuste boek is niet op die borrel ontstaan. Dat boekidee had ik tevoren al. We zaten toen gewoon een beetje te brainstormen. Op al die stripbeurzen zaten we namelijk altijd wel samen als Gelderse hoek maar iedereen zat maar een beetje zijn eigen ding te doen. Maar zo werkt het niet, zo bereik je je publiek niet.
Mars: (lachend tot Jeroen) Ooh, ik wist niet dat je dat idee al had!
Jeroen: Ik heb dat toch op mail gezet?
Mars: Neen, dat is niet zo, Jeroen. (verbetert zich) Of neen, dat kan wel maar dan hebben we hetzelfde idee gehad.
Jeroen: Ik heb je toch een mail gestuurd waarin ik je vroeg of je het geen goed idee vond om een boek te maken met Strips in Gelderland. (twijfelt) Ik dacht echt dat het mijn idee was. (lacht)
Mars: Nee, nee, nee, Jeroen, het was mijn idee! (lacht)
Gerard Leever: (roepend van achter zijn signeertafel) Neen, het was mijn idee!
(algemene hilariteit)

Zullen we afspreken dat Jeroen een nanoseconde vroeger op het idee kwam?
Klik hier om verder te lezen.

Geen opmerkingen: